Ben jij dit?

Dit zijn de professionals met wie ik werk

Ik werk met analytische kennisexperts aan wie veel eisen worden gesteld. Vaak en vooral door henzelf. 

Mijn klanten werken vaak in rollen als projectleiders, HR business partners, beleidsadviseurs, financial controllers, software developers, technical engineers en system consultants.

Geregeld werken ze al vrij lang bij een en dezelfde werkgever (soms wel 10 jaar of nog langer). Ze hebben veel kennis en ervaring opgebouwd. Dit maakt ze 'allrounders' in hun vakgebied.

Wat mijn klanten verder gemeen hebben

  • Ze zijn van de inhoud, structuur en duidelijke doelen. Ze zijn nuchter en bescheiden. Zo van: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. 
  • Ze zijn betrokken: half werk afleveren is niet hun ding. Kwaliteit staat voorop, altijd. Ze zetten zich daar 200% voor in. Goed is niet snel goed genoeg.  
  • Ze worden graag vrij gelaten om hun werk zo aan te pakken zoals ze zelf willen. Het zijn echte doorzetters die je niet  steeds op de vingers hoeft te kijken om zeker te zijn van resultaat. 
  • Mijn klanten zijn onbewust vaak een stuk sensitiever dan ze zelf beseffen. Ze kunnen zich intuïtief goed inleven in een ander. Dat maakt ze zeer empathisch en sterke teamspelers. 
  • Je kunt écht op ze bouwen: want als mijn klanten iets beloven krijgen ze het ook voor elkaar. Zeker weten. 

En komt er meer werk bij? Dan zetten mijn klanten nog een tandje erbij. Ze buffelen stug door, wat er ook gebeurt. Daar denken ze niet eens bij na. Dat doen ze gewoon. Omdat het nodig is. 

Als rust en tijd ontbreken...

Mijn klanten zijn perfectionistisch en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. En dat vinden ze soms best lastig. 

Want het zijn bedachtzame denkers die rust en tijd nodig hebben voor focus en reflectie, zodat ze sterke resultaten kunnen neerzetten.  

Maar wat nou als alles en iedereen aan je trekt? De waan van de dag je overprikkelt en opjaagt? 

Dan lopen druk en spanning op, steeds meer. En wanneer dat gebeurt zetten mijn klanten dus zonder nadenken nóg een tandje extra bij. 

Jammer genoeg vergeten ze daarbij om een tandje terug te schakelen als de ergste drukte voorbij is. Ze buffelen dus gewoon door, op dat nieuwe, nóg hogere niveau van spanning... 

Zo raken ze gewend aan veel spanning in hun hoofd en lichaam. Elk nieuw, hogere niveau van spanning wordt voor hen een nieuw normaal. 

Maar toch... het nieuwe normaal geeft ze wel klachten en dat zit ze dwars. Daar willen ze graag vanaf. 

Wat mijn klanten dwars zit:

  • Slechte concentratie, snel afgeleid
  • Last van een vol of ‘wattig’ hoofd
  • Prikkelbaar, met een kort lontje 
  • Idee dat het werk nooit af is
  • Continu de lat erg hoog leggen
  • Gepieker over ‘Is dit het nou?’
  • Slecht slapen 
  • Moe en opgejaagd

Wat mijn klanten graag willen:

  • Sterke concentratie en scherpe focus
  • Rust in hun hoofd, geen losse eindjes meer
  • Ontspannen een hoge productiviteit hebben
  • Plezier en voldoening terug in hun werk
  • Samenwerken vanuit begrip en vertrouwen 
  • Waardering voor hun inzet en bijdrage
  • Lekker (door)slapen
  • Fit en energiek gevoel

Vergroot je wendbaarheid

Herken jij jezelf in de omschrijving van mijn klanten? Dan kan het voor jou interessant zijn om je wendbaarheid te vergroten. 

Je wendbaarheid vergroten is voor veel analytische kennisexperts de kortste weg van gestrest doorbuffelen met steeds een tandje erbij naar ontspannen en zelfverzekerd succesvol zijn in hun werk. 

Op de pagina Wendbaar! lees je meer over wat wendbaar werken voor jou kan betekenen.

Wendbaar!