Ben jij dit?

Dit zijn de professionals met wie ik werk

Ik werk met perfectionistisch ingestelde kennisprofessionals aan wie veel eisen worden gesteld. Vaak en vooral door henzelf. 

Mijn klanten werken in de IT, techniek en publieke of zakelijke dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan controllers, software developers, technical engineers, projectleiders, bedrijfsjuristen, accountmanagers, beleidsmedewerkers en HR consultants.

Geregeld werken ze al vrij lang bij een en dezelfde werkgever (soms wel 10 jaar of nog langer). Ze hebben veel kennis en ervaring opgebouwd. Dit maakt ze 'allrounders' in hun vakgebied.

Wat mijn klanten verder gemeen hebben

  • Ze zijn van de inhoud, structuur en duidelijke doelen. Ze zijn nuchter en bescheiden. Zo van: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. 

  • Half werk afleveren is niet hun ding. Kwaliteit staat voorop, altijd. Ze zetten zich daar 200% voor in. Goed is niet snel goed genoeg.  

  • Ze worden graag vrij gelaten om hun werk zo aan te pakken zoals ze zelf willen. Als ze iets beloven, dan doen ze het ook. Echte doorzetters zijn het. Je hoeft ze dus niet steeds op de vingers te kijken of in hun nek te hijgen.

  • Vaak zijn mijn klanten behoorlijk sensitief. Ze kunnen zich intuïtief goed inleven in een ander. Dat maakt ze zeer empathisch en sterke teamspelers. 

  • Je kunt écht op ze bouwen: want als mijn klanten iets beloven krijgen ze het ook voor elkaar. Zeker weten. 

En komt er meer werk bij? Dan zetten mijn klanten nog een tandje erbij. Ze buffelen stug door, wat er ook gebeurt. Daar denken ze niet eens bij na. Dat doen ze gewoon. Omdat het nodig is. 

Als rust en tijd ontbreken...

Mijn klanten zijn dus perfectionistisch en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. En dat vinden ze soms best lastig. 

Want ze hebben rust en tijd nodig voor focus en reflectie, zodat ze sterke resultaten kunnen neerzetten.  

Maar wat nou als alles en iedereen aan je trekt? De waan van de dag je overprikkelt en opjaagt? 

Dan lopen druk en spanning op, steeds meer. En wanneer dat gebeurt zetten mijn klanten dus zonder nadenken nóg een tandje extra bij. 

Jammer genoeg vergeten ze daarbij om een tandje terug te schakelen als de ergste drukte voorbij is. Ze buffelen dus gewoon door, op dat nieuwe, nóg hogere niveau van spanning... 

Zo raken ze gewend aan veel spanning in hun hoofd en lichaam. Elk nieuw, hogere niveau van spanning wordt voor hen een nieuw normaal. 

Wat mijn klanten dwars zit:

  • Slechte concentratie, snel afgeleid
  • Last van een vol of ‘wattig’ hoofd
  • Prikkelbaar, met een kort lontje 
  • Idee dat het werk nooit af is
  • Continu de lat erg hoog leggen
  • Gepieker over ‘Is dit het nou?’
  • Slecht slapen 
  • Moe en opgejaagd

Wat mijn klanten graag willen:

  • Sterke concentratie en scherpe focus
  • Rust in hun hoofd, geen losse eindjes meer
  • Ontspannen een hoge productiviteit hebben
  • Plezier en voldoening terug in hun werk
  • Meer compassie voor zichzelf en anderen
  • Waardering voor hun inzet en bijdrage
  • Lekker (door)slapen
  • Fit en energiek gevoel

De eerste stap: Fiks je Focus

Herken jij jezelf in de omschrijving van mijn klanten? Dan kan het voor jou interessant zijn om je focus te gaan fiksen.

Je focus fiksen is namelijk voor veel klanten de eerste concrete stap om hun wendbaarheid bij werkstress te vergroten. Ik help je daar graag bij.

Op de pagina Fiks je Focus lees je wat ik daarmee bedoel. En wat je focus fiksen voor jou kan betekenen.

Fiks je Focus