Van gevangen naar bevrijd: een klant vertelt
Over bang zijn dat je niet goed genoeg bent in de ogen van anderen
Wij waren thuis met z’n achten: vader, moeder en zes kinderen. In dat drukke huis gaf het de meeste rust als iedereen op het ‘collectieve spoor’ bleef. Binnen de lijntjes. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Het maakte mijn voelsprieten voor afwijzing al vroeg scherp. ;-)
Juist daarom was het spannend om iets nieuws te doen: voor het eerst een video-gesprek met een klant over haar traject.
‘Wil je jouw verhaal delen?’, vroeg ik Soraya.
Ze zei ja!
Uit comfortzone
Allebei gingen we buiten onze comfortzone — en hoe waardevol was dat!
Soraya vertelt eerlijk en openhartig. Ook dat ze het in het begin spannend vond om mij überhaupt te bellen. Bang voor afwijzing.
Toch zette ze de stap — en in het kennismakingsgesprek voelde ze meteen een klik.
Ze vertelde daarin dat ze al jaren niet goed meer wist wat ze zelf wilde, wie ze zelf was en wat bij haar zelf paste. Omdat ze zich alsmaar zorgen maakte over wat anderen (mogelijk) van haar vonden, wilden of verwachten.
Nu is het 6 maanden later
Terugkijkend op haar traject, zegt ze: ‘Het voelt alsof ik van gevangen naar bevrijd ben gegaan’.
In ons videogesprek vertelt ze er uitgebreid over. Hier alvast een paar dingen uitgelicht:
- ‘Na de eerste sessie voelde ik me ineens rustig, alsof ik alles aankon.'
- 'Ik durf nu zelf te kiezen, zonder me af te vragen wat anderen daarvan vinden.'
- ’Ik voel mijn grenzen sneller en bewaak ze beter, zonder dat schuldgevoel dat altijd zo knaagde.'
- ’Ik ben milder voor mezelf geworden en spring niet meer overal automatisch in.'
- ’Het is zo’n opluchting om los te laten dat ik verantwoordelijk ben voor andermans gevoel.’
Dit gesprek ging ver buitten mijn comfortzone, dwars door de leerzone richting groeizone. Eén gesprek. Met ruimte voor échte diepte in plaats van small talk.
Dankbaar en blij ben ik met Soraya's groeisprong. En net zo goed ook met die van mij. ;-)
Veel kijkplezier!
P.S. Raakt Soraya's verhaal een gevoelige snaar bij jou, omdat je net iets teveel herkent? Misschien is dit het moment voor jou om te onderzoeken wat er mogelijk is voor jou. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Ik spreek je graag!
Over Heidi Does
Heidi helpt analytische denkers van het idee van niet goed genoeg zijn en niet gezien niet gehoord worden naar rust en vertrouwen, in hun werk én in zichzelf.
Haar specialisme is rejection sensitivity ofwel afwijzingsgevoeligheid. Je afwijzingsgevoeligheid bepaalt hoe je denkt, werkt en communiceert in je werk.
Meer over Heidi Haak ook aan!