Opgeruimd staat netjes

Hoe je onbewust stress in je werk aantrekt als je alleen maar aan je bureau zit en je ding doet.

Ruim je bureau op voor minder stress in je werk

Het nieuwe jaar is amper begonnen en het voelt zooierig in huis. Ik heb de kerstboom nog niet afgetuigd en opgeruimd of dat gevoel overvalt me ineens.

‘Ah, daar is het weer’, verzucht ik stilletjes in mezelf. Want ik herken het fenomeen. Het overkomt me (bijna) elk jaar rond deze tijd. De lege plek waar eerst nog de kerstboom stond zet nu de spullen eromheen in de spotlight…

Ik hou van leeg en opgeruimd. Het zorgt voor rust in mijn hoofd en maakt dat ik zin heb om aan het werk te gaan.  

Zooi doet precies het tegenovergestelde voor mij. 

Toeval of niet, tussen alle spullen valt mijn oog op het boek ‘Opgeruimd op het werk’ van de Japanse opruimgoeroe en Netflix-ster Marie Kondo. 

Ik lees een uur weg. Met mijn bureau in mijn achterhoofd.

Marie mag klein en frêle zijn, ze heeft ballen.

ALLES kan weg, schrijft ze. En: bewaar helemaal NIETS op je bureau. 

Niks, nada, noppes? 

Nou vooruit, als je ergens heel erg blij van wordt mag het wél op je bureau staan. ‘Spark joy’ noemt ze dat. 

Holy moly Marie… 

Drie uur later. 

Mijn bureau is leeg, op een laptop en 3 sparkjes joy na: 

  1. Een kaart die een collega-trainer me stuurde omdat ze me regelmatig ‘cut the crap’ hoort zeggen (‘Voor boven je bureau!’).
  2. Een theeglashouder uit de Transsiberië Express, die ik eind jaren 80 ergens tussen Moskou en Irkutsk in mijn koffer wegmoffelde… Mooie penhouder toch?
  3. Een houten duikelaartje als mijn symbool voor wendbaar werken bij werkstress. Elke keer als ik het aanraak waggelt het weer vrolijk terug, rechtop in balans. Altijd.

Kijk, zo:

Kondootje - voor en na
Emotie op je bureau

Niet alleen mijn bureau is leeg en fris.  

Ook bij mij is er iets veranderd: ik voel me blij, licht en content. 

Het is bijzonder en logisch tegelijk…

Spullen werken als een magneet op stress

In haar boek noemt Marie drie conclusies uit verschillende onderzoeken naar het effect van  spullen om ons heen. Dat effect blijkt veel groter dan we ons bewust zijn. 

  • Er komt minder uit je handen als er veel papier, pennen en prullaria op je bureau liggen. Daarbij kan je je wat somber voelen. En heb je minder zin om aan de slag te gaan. Saaie of complexe taken schuif je eerder voor je uit. 
  • Spullen doen de cortisol in je bloed stijgen. Voor eventjes is dat niet erg. Maar te lang achter elkaar geeft een hoog cortisol je een opgejaagd gevoel. Het lukt je lichaam niet goed meer om uit te rusten en bij te tanken: je krijgt een kort lontje, voelt je moe of landerig en valt ’s avonds maar moeilijk in slaap. 
  • Je concentratie kakt in. Veel spullen om je heen zorgen namelijk voor veel visuele prikkels. Je brein is druk bezig met deze prikkels registreren en filteren. Je brein heeft geen tijd om er nog iets naast te doen. Focussen op je werk lukt hierdoor niet goed meer.  

Kortom: spullen slurpen energie en trekken als een magneet stress in het werk naar je toe…

Ruimte maken

Opruimen maakt ruimte vrij. Op je bureau en in je werk. 

Bovendien maakt opruimen ruimte vrij in je hoofd. 

Een opgeruimde werkplek geeft je dat gevoel van controle en overzicht terug. Het maakt kiezen wat je wel of niet oppakt een stuk makkelijker. 

Daarom is opruimen een fijne kleine stap om losser te komen van stress in je werk. 

Dus wil je graag meer rust in je werk en in je hoofd, begin dan met je bureau opruimen. 

Leuk als je een voor-en-na-foto stuurt! ;-)

Heidi Does - trainer Wendbaar Werken bij Werkstress

Samen een begin maken? Dan is de online actiesessie Opgeruimd staat netjes wellicht interessant voor jou. Meedoen is gratis en vrijblijvend.  

Heidi Does - trainer Wendbaar Werken bij Werkstress

Over Heidi Does

Heidi is trainer-coach Wendbaar Werken bij Werkstress voor bedachtzame, analytische kennisexperts. Met haar rustige en nuchtere stijl van begeleiden helpt zij hen de switch maken van gestrest werken op wilskracht naar ontspannen werken vanuit hun natuurlijke wendkracht. Voor rust, plezier en vertrouwen in hun werk en in zichzelf. 

De rode draad in al haar programma's? Aandachtmanagement met praktische mindfulness tools en zelfcompassie technieken.

Meer over Heidi Haak ook aan!