EMDR en IEMT: de 5 belangrijkste verschillen

EMDR en IEMT: een pot nat? Een heldere vergelijking

IEMT: Rust en Release in een Oogwenk

EMDR is bij de meeste mensen wel bekend. Al is het maar van horen zeggen. Misschien heb je er zelfs wel concreet ervaring mee.

IEMT daarentegen is vrij nieuw en nog wat minder bekend. 

Dat bleek onlangs nog toen ik gebeld werd door een coach in het verzamelgebouw voor trainers en coaches waar ik een paar dagen in de week praktijk houdt.

Ze zei: 'Dat promobord van jou op de tafel in de hal mag niet. We hebben erover vergaderd en het is weggehaald.’

‘Hoezo mag het niet?’, vraag ik.

‘Het mag niet omdat een andere coach in het gebouw EMDR aanbiedt. Dat is teveel hetzelfde als jouw IEMT.’

‘Maar IEMT is heel anders!’, protesteer ik nog.

‘Voor de leek is het hetzelfde’, klinkt het aan de andere kant van de lijn.

Tja, daar heeft ze een punt…

Tijd voor wat uitleg. ;-)

EMDR en IEMT: één pot nat?

EMDR en IEMT gebruiken allebei oogbewegingen om traumatische of onprettige gevoelens, ervaringen en herinneringen op te lossen.

Maar daar houdt de vergelijking tussen de twee wel op. 

Want al draait het bij allebei om oogbewegingen, IEMT en EMDR zijn niet dezelfde therapie.

Net als voetbal en handbal niet dezelfde sport zijn, al draait het bij allebei om een bal…

Er zijn dus belangrijke verschillen tussen IEMT en EMDR.

Ik zet er een paar voor je op een rij.

EMDR en IEMT: de verschillen

Dit zijn de 5 belangrijkste verschillen:

Verschil 1: herbeleven (of juist niet)

EMDR behandelt traumatische ervaringen en werkt gericht op die ene herinnering die voor jou traumatisch was en waar je nu nog last van hebt in je dagelijks functioneren. Tijdens de behandeling moet je het onverwerkte trauma inclusief de gedachten en gevoelens van dat moment eerst herbeleven vóór er met oogbewegingen wordt gewerkt aan de verwerking van de herinnering. Dit herbeleven kan zwaar en vermoeiend zijn en je kan er behoorlijk tegenop zien. 

Met IEMT ga je terug naar de allereerste keer dat je een lastige emotie meemaakte - vanuit het heden langs alle herinneringen die ermee te maken hebben. Zo lost IEMT een lastige emotie of ervaring bij de wortel in één keer op. Herbeleven - steeds opnieuw - is hierdoor niet nodig.

Verschil 2: bewust vs onbewust geheugen

EMDR werkt met het bewuste geheugen. Er zijn soms meerdere praatsessies nodig om te achterhalen welke herinnering de kern is van je probleem. Maar soms weet je gewoon niet goed waarom je je nu zo naar voelt. Of wil je er niet steeds opnieuw over hoeven praten.

IEMT werkt met het onbewuste geheugen. Je hoeft dus niet te weten waarom je je nu zo naar voelt. Je hoeft er ook nauwelijks over te praten. Vanuit het gevoel dat nu lastig voor je is gaan we aan de slag. Je werkt vaak aan meerdere gevoelens en herinneringen tegelijk in één sessie. Je merkt hierdoor snel effect.

Verschil 3: indirect vs rechtstreeks

Bij EMDR werk je indirect aan een positiever zelfbeeld door emoties en overtuigingen die gekoppeld zijn aan traumatische herinneringen te veranderen.

IEMT werkt rechtstreeks op het veranderen van hoe je jezelf ziet en waardeert. Dit heeft snel een positief effect op je zelfvertrouwen.

Verschil 4: richting van oogbewegingen

EMDR werkt uitsluitend met horizontale oogbewegingen, waardoor slechts een deel van het brein meegaat in de verandering.

IEMT werkt ook met diagonale en lemniscaat-achtige oogbewegingen. Hiermee gaat het hele brein mee in de verandering.

Verschil 5: bijwerkingen

Een EMDR-sessie kan bij- en nawerkingen geven zoals duizeligheid, misselijkheid of hoofdpijn. Hierdoor kan je soms even niet werken.

Een IEMT-sessie geeft over het algemeen weinig tot geen bij- of nawerkingen. Hooguit voel je je wat moe of droom je een nachtje gek.

Dit zijn de 5 belangrijkste verschillen tussen IEMT en EMDR

Enthousiast over IEMT

Misschien begrijp je nu waarom ik zo enthousiast ben over IEMT.

Tja, ik hou nu eenmaal van snel, effectief en duurzaam veranderen.

Hartelijke groet,

Heidi

IEMT therapeut Heidi Does in Heemskerk

PS: Merk jij dat je vastloopt en ben je benieuwd wat IEMT voor jou kan betekenen? Kijk voor meer informatie bij IEMT - Rust en Release in een Oogwenk

Heidi Does

Over Heidi Does

Heidi is trainer-coach Wendbaar bij Werkstress voor bedachtzame, analytische kennisexperts.

Met haar rustige en nuchtere stijl van begeleiden helpt zij je loskomen van stress en burn-outklachten met IEMT, mindfulness-based tools en (tafel)opstellingen.

Daarnaast helpt ze je ontdekken waar jij van nature moeiteloos in uitblinkt en hoe je dat slim en effectief kan toepassen in je werk. 

Meer over Heidi Haak ook aan!