IEMT

Rust en Release in een Oogwenk

Herken je dit?

Merk je dat je vastloopt door terugkerende

  • vervelende emoties (bv. onzekerheid of schuldgevoel)
  • lastige gevoelens in je lichaam (bv. onrust of spanning)
  • onprettige herinneringen

Het kan zijn dat je niet goed weet wat de oorzaak is. Of misschien weet je het wel.

Maar wat kan je er aan doen? 

IEMT is wellicht een goede optie voor jou.

Uuuh... IEMT?!

IEMT is een oplossingsgerichte oogbewegingstechniek die onrust en spanning helpt verminderen of laat verdwijnen.

Wat die onrust of spanning precies triggert kan van alles zijn: een gedachte, oordeel, gevoel of emotie.

Het kan ook een herinnering zijn waarin je de trigger - bewust of onbewust - al eens eerder meemaakte.

In een IEMT sessie gebruiken we oogbewegingen waarmee we zo'n herinnering loskoppelen (‘release’) van de trigger.

Vervolgens slaan je hersenen de herinnering op in je geheugen als iets wat volkomen neutraal is. Het triggert niet langer de emotie waar je last van hebt.

Zo ontstaat ruimte voor nieuwe ervaringen, keuzes en besluiten.

IEMT brengt rust en ontspanning in de spreekwoordelijke oogwenk. 😉

Wat zo fijn is aan IEMT

Waarom werken met IEMT zo fijn is:

  • IEMT werkt snel en effectief. Reacties die ik vaak hoor zijn: ‘Bizar is dit… Hoe kan dit?... Ik snap er niks van, maar het werkt!’
  • Je reageert direct anders in situaties die nu nog lastig voor je zijn. Je hoeft na de sessie dus niet te oefenen of zo. 
  • Je hoeft niet veel te vertellen over waar je tegenaan loopt. Vaak zijn een paar woorden al genoeg om mee te werken. 
Ja, ik wil graag kennismaken!
IEMT therapeut Heidi Does in Heemskerk

IEMT werkt effectief bij:

  • spanning en stress
  • onzekerheid
  • boosheid
  • twijfel
  • somberheid
  • burn-out preventie

Interesse?

In een telefonisch kennismakinggesprek check ik of IEMT geschikt is voor jou. Er zijn namelijk uitzonderingen wanneer IEMT niet toegepast mag worden.

Zijn die uitzonderingen niet op jou van toepassing? En klikt het tussen ons?

Dan plannen we een eerste sessie in.

Ja, ik wil graag kennismaken!


Hartelijke groet,

IEMT therapeut Heidi Does in Heemskerk

Gecertificeerd IEMT-therapeut (Integral Eye Movement Therapy)

IEMT therapeut Heidi Does in Heemskerk

Veel gestelde vragen.

Nee. Hoewel IEMT en EMDR allebei horen tot dezelfde familie van oogbewegingstechnieken om problematische ervaringen en herinneringen op te lossen zijn er toch grote verschillen.

Het belangrijkste verschil is dat IEMT werkt op de kern of oorzaak van een probleem. Vanuit het heden gaat IEMT - langs alle herinneringen die ermee te maken hebben - terug naar de allereerste keer dat je het probleem ervaarde. IEMT lost zo een vervelende emotie, ervaring of herinnering in zijn totaliteit snel, effectief en duurzaam op.

EMDR daarentegen werkt elke vervelende of traumatische herinnering apart uit. Zonder tegelijk het hele spectrum van heden tot verleden van het probleem mee te nemen in het proces. Het kan hierdoor langer duren voor je resultaat merkt van de behandeling. 

Lees hier meer over de 5 belangrijkste verschillen tussen IEMT en EMDR.  

Voor de meeste mensen is een kort traject van 3 tot 4 sessies voldoende om grote stappen in hun ontwikkeling te zetten. Wat impact betreft kun je 4 IEMT sessies vergelijken met zo'n 20 praat-therapie sessies. 

IEMT wordt nog niet vergoed door de zorgverzekeraar. 

Bij veel van mijn klanten betaalt de werkgever dit traject in het kader van stressmanagement, persoonlijke ontwikkeling (POP) of performanceverbetertraject (PIP). Check dus vooral wat de mogelijkheden zijn bij jouw werkgever. Wil je graag een offerte voor je werkgever? Neem dan even contact op.

Ben je ondernemer of zzp'er? Dan kun je de investering opvoeren als bedrijfskosten (bv. persoonlijke ontwikkeling, stresspreventie, effectiever werken of scholing).

De Universiteit Maastricht is in 2023 gestart met een wereldwijd wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van IEMT. De eerste onderzoeksresultaten zijn indrukwekkend en worden later dit jaar gepubliceerd.